Fabriek Logistiek: een unieke bundeling van kennis

maart 2022

Fabriek Logistiek is dé plek in België om nieuwe warehouse processen en technologieën te testen. Het bijzondere is dat u die tests doet met eigen goederen én eigen personeel. Zo kunt u direct ervaren of de nieuwe technologie of aanpassing in het proces een meerwaarde geeft. DatAction mocht als partner een rol vervullen in de ontwikkeling van dit bijzondere testcentrum. Accountmanager Solutions Heidi Sticker vertelt u er graag meer over! 

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?  

“De POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij) voor Oost Vlaanderen wenst lokale bedrijven te stimuleren om bestaande en vooral nieuwe technologieën en processen in warehousing te omarmen. Het idee was om dit te bundelen in een testcentrum en samen met lokale partners de invulling te doen van die specifieke processen en technologieën. Omdat wij als DatAction ook een vestiging hebben in Oost Vlaanderen en natuurlijk veel expertise hebben op dit gebied, waren wij de logische keuze.” Welke rol heeft DatAction gespeeld in de ontwikkeling van Fabriek Logistiek?  “We bieden samen met twee fabrikanten technologie aan op het gebied van order picking en voice picking. Met fabrikant Zebra hebben we order picking technologieën zoals scanners, heftruck computers en bijbehorende printers geleverd. DatAction integreert ook een voice picking process binnen Fabriek Logistiek, dat doen we met hardware van fabrikant Honeywell.”

Waarom zijn dit soort samenwerkingen zo belangrijk? 

“Enerzijds help dit overheidsinitiatief bedrijven kennis te maken met nieuwe technologieën die productiviteitsverbeteringen kunnen brengen. Anderzijds helpt het aanbieders van dergelijke oplossingen, zoals DatAction en zijn partners, te promoten. Een echte win-win dus!”

Waren er specifieke uitdagingen die overwonnen moesten worden? 

“Fabrikanten Zebra en Honeywell dienden overtuigd te worden van de “business case”, zou deze investering een voldoende ROI (return on investment) opleveren? Het unieke concept van het testcentrum voor zowel kleinere als middelgrote bedrijven die verder wensen te digitaliseren, alsook multinationals die state-of-the-art technologie wensen te testen, heeft onze partners zeer snel overtuigd.”

Wat hoop je dat bezoekers zullen leren en ervaren? 

“Het is bijzonder dat er zoveel kennis wordt gebundeld op één plek. Ik hoop dat bezoekers veel zullen leren over de vele mogelijkheden en de toegevoegde waarde van nieuwe technologie ervaren, bijvoorbeeld dat je handelingen veel sneller kunt gaan uitvoeren. We zijn trots dat we als DatAction een innovatieve aanbieder en integrator van die oplossingen mogen zijn binnen Fabriek Logistiek. Hopelijk ervaren de bezoekers dit ook zo!”

Meer weten over Fabriek Logistiek of wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Stuur dan een bericht naar Heidi.sticker@dataction.be. Ze helpt u graag verder!